Hoe in team werken rond 21ste -eeuwse vaardigheden
Aanbeveling 1: Doe aan "teamleren"
Teamleren is een van de 21e-eeuwse vaardigheden. Sommigen doen zelfs de aanbeveling dat teamleren niet een middel is maar een doel op zich. Deze aanbeveling komt voort uit het sociaal-constructivisme en de sociaal-kapitaaltheorie en is gebaseerd op de opvatting dat het proces van leren kan worden gezien als interactie met de omgeving (zie eerdere uitleg over sociaal kapitaal). Teamleren wordt ook wel aangeduid als collectief leren (Verbiest, 2003, 2012; Castelijns, Koster, & Vermeulen, 2009).
Uit " Vermeulen, M., & Vrieling, E. (z.d.). 21e-eeuwse vaardigheden: achtergronden en onderwijsimplicaties. https://www.poraad.nl/system/files/2018-01/21e-eeuwse%20vaardigheden%20achtergronden%20en%20onderwijsimplicaties.pdf"
Aanbeveling 2: De Vitale ruimte
Zorg ervoor dat jouw school een veilige en aangename werkomgeving heeft om aan teamleren te doen. Plan genoeg momenten om samen met je collega's samen te zitten. Niet enkel per vak maar ook vakoverschrijdend. Leer van elkaar door te bespreken waar je mee zit, wat je sterktes en zwaktes zijn. In vele bronnen spreken ze in dit geval over de zogezegde Vitale ruimte. Maar wat is dit nu?
Wat is de vitale ruimte?
Wanneer ben je nou effectief aan het professionaliseren? Het geheim zit
hem in de balans. Zo is alleen maar op eigen initiatief professionaliseren niet
effectief. Er moet bijvoorbeeld een goed evenwicht gevonden worden tussen
individueel en collectief, gepland en ongeplande of spontane ontwikkeling, pas
dan is er sprake van een zogenoemde vitale ruimte, als het ware een levende
professionele ruimte op een school.
Om te innoveren moeten scholen de balans zoeken en ruimte maken voor spontaan
én gezamenlijk gepland leren. Scholen zijn tot nu toe vooral gewend om
innovaties die anderen bedacht hebben uit te voeren. Dit maakt het lastig om
kennis uit te wisselen, bijvoorbeeld bij al die pilots die het onderwijs rijk
is. Beter is het als beleidsmakers, onderzoekers en leraren samen aan de slag
gaan met het ontwikkelen en uitvoeren van innovaties. Zo worden scholen
trekkers van innovaties in plaats van volgers.

Uit "Didactief | Professionalisering organiseren. (n.d.).
https://didactiefonline.nl/artikel/professionaliseringorganiseren#:~:text='Vitale%20ruimte'&txt=Er%20moet%20bijvoorbeeld%20een%20goed,professionele%20ruimte%20op%0een%20school."
Meer lezen over dit schema? Klik hier:
Wielinga, H. E. (2013). De coherentiecirkel.
https://www.linkconsult.nl/files/2014/nederlands/wb%205%20coherentiecirkel.pdf
Hoe verbeter je nu de teamdynamiek?
Organiseer iets:
Hoe kun je nu het teamleren beïnvloeden? Simpel: hoe meer hoe beter! Organiseer daarom voldoende sessies met het gehele team! Vergaderingen, projecten, oudercontacten (ook zij maken deel uit van het team). Maar ook teambuildings helpen! Wat kun je concreet doen? Bekijk hiervoor onderste bronnen:
Bron 2: https://billetto.nl/blog/20-geweldige-teambuilding-activiteiten-voor-je-volgende-evenement/
Lees je in:
Lees je in over hoe groepsdynamiek in elkaar zit. Ik geef al vast een eerste duw in de rug!
Bron 1: Teamleren. (2017, August 18). Petersnijders.info. https://petersnijders.info/teamleren/
Bron
2: De 5 Gouden tips voor teamleren - Schateiland. (2018, September 12).
Schateiland. https://schateiland.com/blog/de-5-gouden-tips-voor-een-teamleren/
Concreet: Hoe werk je aan 21 -eeuwse vaardigheden als team?
Stap 1: Wat doe je al? Wat moet er gebeuren in jouw vak?
Bekijk onderstaande doelenmatrix en bekijk hier wat in jouw vak word verwacht.
Sander zet hier de doelenmatrix van robine
Doe je dit nog niet? Vraag dan even aan collega's hoe zij dit aanpakken? Of druk "HIER Sander zet hier zo een link naar dat extra blad met informatie" om meer informatie te vinden over hoe deze vaardigheden te implementeren in jouw vak.
Stap 2: Wat zijn gemiste kansen?
Je weet ondertussen welke eindtermen aan bod/ zouden moeten komen in jouw lessen. Welke kansen heb je laten liggen? Welke transversale eindtermen zou je ook nog kunnen opnemen in jouw lessen?
Bekijk hiervoor opnieuw de doelenmatrix, bespreek met je vakcollega's hoe zij dit doen.
Stap 3: Heterogene groepen
Maak contact met leerkrachten uit andere vakken,
en bespreek welke vakoverschrijdende doelen jullie samen kunnen opnemen.
Hiervoor verwijs ik opnieuw naar de doelenmatrix. Klik "hier" voor extra lesideetjes voor jouw les!